Op deze manieren kun je natuurlijk vocht afdrijven (en hier is het goed voor)

Je herkent het vast wel. Op sommige momenten voel je je ineens heel opgeblazen en puffy. Je ziet aan je gezicht dat het voller is dan normaal, je handen lijken dikker en ook je ringen en/of horloge zitten ineens strakker dan normaal. Je buik kan flink opgezet of opgezwollen zijn, en lijkt misschien stukken minder stak dan normaal. Een vervelend gevoel, want je lichaam reageert misschien anders dan je zou willen en dat kan zorgen voor negatieve gevoelens over je lichaam of het gevoel dat je zou moeten afvallen. Vaak heeft dit opgeblazen of puffy gevoel helemaal niet veel te maken met of je bent aangekomen, maar veel meer met of je vocht vasthoudt of niet. En hoe vervelend ook, juist dat vasthouden van vocht kun je ook terugzien op de weegschaal, terwijl je helemaal niet bent aangekomen in vetten.

De vochtbalans

Allereerst moeten we het even hebben over de natuurijke vochtbalans van het menselijk lichaam. Je weet misschien wel dat het wordt aangeraden om minimaal tee liter water per dag te drinken. Dat is niet alleen nodig om je lichaam te voeden, maar ook om de vochtbalans in je lichaam op peil te houden. Je verliest namelijk elke dag veel vocht. Dat gebeurt gedurende de dag, maar ook wanneer je zweet of slaapt. Daarnaast verlies je ook vocht via urine wanneer je naar de wc gaat. Op het moment dat je lichaam meer vocht verliest dan er binnenkomt, bijvoorbeeld wanneer je hebt gesport en veel hebt gezweet. Als reactie hierop wil je lichaam direct hard aan het werk gaat om de vochtbalans weer op peil te krijgen. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook wanneer je veel zout eet: je lichaam heeft direct eensterke behoefte naar vloeistof. Als je niet gelijk na het sporten of eten van zout veel water gaat drinken om dit te reguleren, gaat je lichaam intern aan de gang om dit vocht te herstellen. In plaats van vocht af te drijven zorgt je lichaam er in dit geval voor dat je meer vocht gaat vasthouden.

Vochtafdrijvers

Om het vasthouden van vocht tegen te gaan, kun je gebruik maken van vochtafdrijvers. Echter zijn er een heleboel vochtafdrijvers op de markt die zijn ontworpen om vocht af te drijven en daarin zeker effectief zijn, maar wel gemaakt zijn van chemicaliën of andere onnatuurlijke materialen. Vind je dat geen fijn idee, dan kun je ook op zoek naar natuurlijke vormen van vochtafrdrijvers – want hier zijn er ook genoeg van. Benieuwd wat voor natuurlijke vochtafdrijvers er allemaal bestaan? Dit zijn onze favorieten.

Water

Ja, je lichaam houdt al extra vocht vast waar je vanaf wil, en dan moet je wáter gaan drinken? Dat klinkt als een paradox, maar toch is het waar. Herinner je het voorbeeld van zout eten nog? Door het zout heeft je lichaam behoefte aan extra vloeistof, en wanneer jij hier geen gehoor aan geeft gaat je lichaam zelf aan het werk. Het gaat dan dus meer vocht vast houden. Maar wanneer jij direct gehoor geeft aan de behoefte van je lichaam en dus meer water gaat drinken, zal het voor je lichaam helemaal niet nodig zijn om meer vocht vast te gaan houden. Dat maakt water dus ook een hel goede remedie tegen het vasthouden van vocht.

Groentes

Er zijn ook een heleboel groentes die goed werken tegen het vasthouden van vocht. Heb je last van een opgeblazen lichaam, dan kun je het beste groene groentes zoals sla, broccoli, spinazie, boerenkool en bleekselderij eten. Deze groentes zorgen er allemaal op een natuurlijke manier voor dat jouw lichaam meer vocht afdrijft. Ook tomaten en knoflook doen het heel goed. Je kunt dus prima een bruschetta maken met tomaat, knoflook en een beetje sla. Laat dan wel het zout achterwege, want dan ga je juist meer vocht vasthouden in plaats van afdrijven.

Geen koolhydraten

Als je minde vocht wil vasthouden is het een goed idee om wat te minderen in koolhydraten. Koolhydraten zijn, in tegenstelling tot hoe ze soms worden neergezet, echt niet ‘de vijand’ van een gezond eetpatroon. Wel helpen ze je lichaam niet bij het afdrijven van vocht, dus in plaats van die bruschetta te maken op een gegrild chiabatta broodje, kun je dat broodje ook weglaten. Koolhydraten worden in je lichaam namelijk opgeslagen als lgycogeen, en per gram bindt glycogeen 3 tot 4 gram water aan zich. Niet écht wat je wilt bereeiken als je vocht wil verliezen, dus.

Paardenbloem extract

Paardenbloemen ken je waarschijnlijk als de mooie bloemen die in veel Nederlandse tuinen groeien, maar wist je dat deze plant je heel erg kan helpen om in je lichaam vocht af te drijven? Volgens onderzoek kan de paardenbloem namelijk de nieractiviteit in je lichaam verhogen, waardoor je meer naar de wc gaat. Het is niet de bloem zelf die deze werking heeft, maar wel de groene bladeren, de steel en de wortels. Het paardenbloem extract helpt niet alleen bij het afdrijven van vocht, maar kan ook de bloedsuikerniveaus van je lichaam in balans brengen. Dit kan je helpen afvallen. Door veel pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel te hebben, kan je bij een dal (waarbij je honger voelt) soms meer eten dan je eigenlijk zal willen, omdat je hongergevoel zo hoog is. Door de bloedsuikerspiegel in balans te houden hoef je je hier geen zorgen over te maken en kun je waarschijnlijk meer genieten van kleinere porties. Daarbij bevordert de paardenbloem ook nog eens het ontgiftingsproces van je dikke darm en lever. Een echte aanrader, dus!

Lifestyle

Verder zijn er nog meer factoren van belang bij het wel of niet vasthouden van vocht. Stress zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat je meer vocht vast houdt, net als weinig slaap. Wil je meer vocht kwijt, zorg dan dat je een goede nachtrust hebt en niet veel last hebt van stress. Makkelijke, toegankelijke en natuurlijke manieren om vocht in je lichaam te kunnen afdrijven. Daarnaast zijn een betere nachtrust en verminderde stressniveaus ook nog eens goed voor andere gebieden van je gezondheid. Zo zullen je hersenen je ook heel dankbaar zijn wanneer je meer slaapt en minder stress hebt.

TOP